'parter cultural și meniuri eclectice'
Vizavi de Muzeul Literaturii Române și la câțiva pași de Biserica Albă se află o atrăgătoare vilă interbelică, renumită prin faptul că a aparținut înainte de 1989 celor doi copii, Zoia și Nicu, ai soților Ceașescu aflați la conducerea țării în timpul regimul comunist. Achiziționată de Primăria Municipiului București după Revoluție, proprietatea a fost atribuită Uniunii Teatrale din România, transformându-se din locuință de lux într-o instituție publică. Uniunea a decis ulterior ca fostul apartament de la parter, împreună cu grădina adiacentă, să devină restaurant și loc dedicat evenimentelor culturale.
'curtea ca un refugiu în verdeață'
Echipa Studio3plus a căutat o legătură armonioasă între spațiul interior al parterului și terasa exterioară, articulând treceri progresive de la un spațiu la altul, prin materiale, texturi și nuanțe diferite în tema vizuală generală a spațiului natural care pare că pătrunde și în saloanele casei, ca un oaspete. Vegetația existentă din grădină a fost păstrată, adăugându-se mobilier și decorațiuni discrete care să amplifice atmosfera primitoare de terasă cochetă, ferită privirilor indiscrete din stradă. Panourile supradimensionate, decupate în forme de măști cu expresii teatrale, delimitează zona destinată personalului de cea a clienților. Degajând un cert efect scenografic, dinamic și sculptural, designul împrejmuirii la intrarea în grădina-terasă, pe latura care maschează vecinătatea laterală, atrage în mod special atenția prin elementele pliate din plăci ceramice porțelanate cu aspect de marmură, montate pe un schelet metalic subțire.
Lumina naturală sau cea artificială amplifică la nivel foarte expresiv efectele optice ale planurilor verticale. Tije delicate metalice montate liber, ca într-o compoziție deconstructivistă, susțin deasupra meselor, în plase cu ochiuri fine, corpuri de iluminat sferice într-o intenție ludică, iar șiragurile luminoase complementare cu becuri decorative adaugă o notă festivă, dar și nostalgică, ca la grădinile bucureștiului de odinioară.
Planul parterului se remarcă prin calitățile arhitecturale ale compartimentărilor originale – integral păstrate în amenajare, alături de toate detaliile decorative autentice. Nuanțe pastelate de verde, alb, gri și ocru se împletesc într-un spectru armonios și liniștitor, intenția arhitecților fiind aceea de a sublinia inserarea elementelor naturale în interiorul casei, sau pătrunderea grădinii în saloanele restaurantului. Imprimeurile contemporane cu imagini vegetale ale tapetului propus pentru tavane și pereți se combină prietenos cu calitățile senzoriale ale parchetului original, montat în stil „solzi de pește” și recondiționat printr-o descreștere treptată în intensitate a culorilor.
'interiorul cu spații evocatoare și design vibrant'
Compozițiile ceramice realizate de artiștii Dragoș Istrate și Laura Belmega, completează obiectele de mobilier alături de elementele decorative supradimensionate de la pereți și plafon, imaginate tot pe o temă vegetală. Firească în acest context, referința interbelică a corpurilor de iluminat se împletește cu prezența autentică și foarte valoroasă a obiectelor vechi de patrimoniu, precum pianul din salonul principal. Plafonul acestui salon se remarcă imediat prin corpul central de iluminat supradimensionat, cu sfere din sticlă care conferă structurii metalice de susținere un aspect de levitare în spațiu, iar camerei o atmosferă îndrăzneață, dinamică.
Deasupra acestuia, designul lămpilor reinterpretează imaginea unor păsări într-o intenție de sugestie subtilă a imponderabilității. Evocând atmosfera de salon elegant interbelic, feroneria aurie a corpurilor de iluminat în salonul principal apare ca un accent discret de prețiozitate a spațiului, în armonie cu ceramica porțelanată cu aspect de marmură a barului, cu parchetul original de lemn masiv și cu textura de catifea a tapițeriei mobilierului.
SavArt devine astfel un loc al recunoașterilor istorice, al jocurilor cu referințele vizuale, al îndrăznelii de creație în design și nu mai puțin de evocare a unor amestecuri de experiențe multisenzoriale și de efecte teatrale în același timp. Exuberanța și calmul, mineralul și vegetalul, lumina și umbra, plutirea și așezarea, intimitatea și expunerea sunt protagoniștii designului de la parterul vilei interbelice, în acordurile de pian, murmurul conversațiilor și delectarea gusturilor.
- Locație București, România
- Suprafață nullm²
- Fotografie null
- Data null
- Artist plastic Dragoș Istrate, Laura Belmega